Ciaza w UK: Opieka medyczna Pierwszy Trymestr


Hej.
Tak, jestem w ciazy;) Chcialabym opowiedziec Wam jak wyglada opieka medyczna w Wielkiej Brytani.W tym poscie dowiecie sie na temat opieki medycznej w 1 trymestrze ciazy. Potem bede dodawac kolejne trymestry.
Zacznijmy od poczatku.
Najczesciej w 5 badz 6 tygodniu (gdy okres nam sie spoznia) idziemy do sklepu badz apteki po test ciazowy. W UK testy sprzedaje sie po 2 sztuki w opakowaniach. Przyjelo sie bowiem uwazac, ze aby potwierdzic ciaze, trzeba zrobic test dwukrotnie. Mozna rowniez znalezc opakowania testow paskowych po 3 sztuki w opakowaniu.
Przygode z ''opieka medyczna'' zaczynamy od wizyty u GP czyli lekarza pierwszego kontaktu/lekarz ogolny rodzinny, ktory ma za zadanie potwierdzic ciaze. Wizyte taka umawia sie nie wczesniej niz w 7-8 tygodniu ciazy. Na wizycie lekarz pyta nas czy ciaza byla planowana (bo z aborcja tutaj nie ma duzych problemow) a takze czy robilysmy testy ciazowe dwukrotnie (ktorego dnia cyklu byl test) oraz oczywiscie o date pierwszego dnia ostatniej miesiaczki. Potem prosi o udanie sie do toalety i ''zrobienie'' probki moczu. Przed tym mozemy napic sie wody z dyfuzora w poczekalni. Z probka moczu wracamy do gabinetu i lekarz dla pewnosci robi test ciazowy. Potem wypisuje mail badz kartke z notatka ''ze potwierdza ciaze i prosi o umowienie wizyty do poloznej''. Te notatke, jezeli jest na kartce, zanosimy do recepcji i w recepcji umawiamy sie na date 1 wizyty u poloznej. Jezeli lekarz wysylal mail to same musimy upomniec sie w recepcji o zapisanie do poloznej.
W UK cala ciaze prowadzi standardowo polozna z wyjatkiem ciaz o wysokim ryzyku badz bardzo skomplikowanych.


video



Po zapisaniu nas do poloznej dostajemy z recepcji  pregnancy pack- teczke pelna ulotek, oraz wielka karte ciazy. W pregnancy pack znajdziemy rowniez gazete dla kobiet w ciazy w ktorej znajduje sie kupon na darmowy zestaw probek. Jest on do odebrania w kilku sklepach w zamian za wypelnienie krotkiej ankiety. W filmiku ponizej pokazuje co m.in mozemy tam znalezc. ;)

video




Poproszone jestesmy o wypelnienie przed pierwsza wizyta u poloznej danych personalnych naszych i ojca dziecka, danych socjalnych oraz historii medycznej  a takze danych nt. poprzednich porodow.
Pierwsza wizyta u poloznej odbywa sie w 9-10 tygodniu ciazy --nie wczesniej. Oczywiscie osobiscie od poczatku gdy tylko dowiecie sie o ciazy polecam Wam brac witaminy dla ciezarnych.
Polecane przez wiekszosc poloznych sa te oto :



Pierwsza wizyta u poloznej trwa dlugo bo okolo 1 h czasem nawet 1,5h. Polozna przeanalizuje dane wypisane przez Nas. Dopytuje o poszczegolne choroby i schorzenia, ktore nam dolegaja. Poleca witaminy. Przeprowadzany jest test na wydychanie dwutlenku wegla. Polega on na wzieciu glebokiego wdechu. Przytrzymaniu go 15 sekund i wypuszczeniu powietrza do specjalnej aparatury. Polozna rowniez wazy Nas, oblicza nam BMI, mierzy cisnienie krwi, pyta sie o nasze samopoczucie. Pomaga Nam wypelnic wniosek/zgode na przeprowadzenie badania na syndrom Downa , ktore moze byc przeprowadzone na pierwszym usg. (po ang. scan).
 Nastepnie pyta o wyrazenie zgody na niektore badania i ewentualne szczepienia, ktore wykonuje sie pozniej. Na koncu pobiera Nam krew do 6 malych fiolek. Kazda fiolka to jedno,oddzielne badanie np. na grupe krwi, na HIV etc.  Polozna umawia Nas rowniez na pierwsze usg w szpitalu. Dokladna data i godzina usg przychodzi w liscie poczta. Oczekiwanie na list trwa mniej wiecej 1 tydzien , gora 2 tygodnie a Usg odbywa sie w okresie od 11 tyg do 14 tyg.
Opieka w 1 trymestrze konczy sie na przeprowadzeniu pierwszego usg. Zabieg trwa okolo 20 minut. Nie wolno nagrywac na komorki i robic zdjec w trakcie usg. Zdjecia sa do wydruku za cene 2 funtow ze specjalnej maszyny po skonczniu badania.Jednak czasem jest mozliwosc dostac je za darmo od lekarza i ja wlasnie dostalam dwa za darmo:) Na 1 usg okreslane sa takie dane jak: czy jest bicie serca, czy ciaza jest mnoga oraz przeprowadzane jest badanie na syndrom downa (na podstawie potylicy a nie jak w Polsce na podstawie chrzastki nosowej). Wyniki badania na Syndrom Downa otrzymamy pozniej poczta z wypisanym stopniem ryzyka wystapienia choroby (procentowo). Jednak jezeli nasz bobas za mocno sie wierci wtedy zlecane jest dodatkowo badanie krwi w 15 tyg. aby juz w 100% upewnic sie co do wyniku badania na Syndrom Downa.

Mam nadzieje,ze moja relacja pomoze innym kobietom mieszkajacym w UK.
Milego Dnia:)




16 komentarzy:

  1. bardzo fajnie to opisane! Wygląda to o wiele lepiej niż w polsce...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dużo zdrówka dla Ciebie i malucha;)

      Usuń
    2. Dziękuję, zdrowie bobaska najważniejsze :) Bardzo się cieszymy ze na badaniu wszystko było ok :)

      Usuń
    3. jakie plany na weekend?:)

      Usuń
  2. Gratuluję, dużo zdrowia dla Ciebie i Maluszka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Zdrowie najważniejsze ! :)

      Usuń
  3. Ojej :) Gratulacje :) Podziwiam ! Trojka dzieci to chyba by mnie przeroslo :D Kochana koniecznie zapisz sie do Boots Parenting Club - pozniej masz mnostwo znizek na rzeczy dla dzieciakow, czy to jedzonko czy kosmetyki :-) Zdrowka dla Was :-) Niech moc bedzie z Toba :) A jak rodzenstwo zareagowalo na nowego przyszlego czlonka rodziny ? :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieki:) Juz jestem zapisana, ale jeszcze nie zdarzylam skorzystac z tej karty :) Jeszcze dzieciom nie mowilam-czekalam na usg:) Na bank beda sie cieszyc. Mlodszy syn ciagle pyta kiedy bedzie dzidzia w brzuchu? ;) 3ka to nie tak ciezko jak dwojka juz starsza. Choc moze za kilka miesiecy zmienie zdanie ;) haha

      Usuń
  4. Całkiem inaczej niż w Polsce, tutaj niby jesteś pod opieką lekarza całą ciąże, a położna to zbędny dodatek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. To chyba najbardziej widoczna różnica! :)

      Usuń
  5. Gratuluję :) i dużo zdrówka dla Was !
    A opieka zupełnie inna niż w Polsce, dla mnie aż za mało tego, może dlatego, że ja miałam ciążę wysokiego ryzyka więc byłam częściej niż normalnie u lekarza :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi tez wydaje sie ze tutaj dużo mniej jest przewidzianych wizyt czy usg niż w Polsce. Mam wrażenie ze podchodzą ''na spokojnie'' do ciąż, które prawidłowo przebiegają.

      Usuń
  6. Serdecznie gratuluję i zdrówka dla mamy oraz maleństwa w brzuszku :)

    OdpowiedzUsuń

Dziekuje za przeczytanie mojego postu. Moze zostawisz komentarz:-) Milo bedzie poznac twoje zdanie na ten temat:-)

Nie musisz zostawiac linkow bo odwiedzam komentujacych :-)